Vedci Slovenskej akadémie vied (SAV) preto skúmali, aké psychologické bariéry bránia Slovákom a Slovenkám prijímať efektívnejšie opatrenia. Zároveň testovali, aké komunikačné stratégie môžu pomôcť tieto bariéry prekonať a motivovať ľudí k väčšej angažovanosti v boji proti klimatickej zmene.
Najviac šetríme energiu a vodu
Vedci a vedkyne z Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied SAV, v. v. i., sa dlhodobo venujú skúmaniu vnímania klimatickej zmeny a proenvironmentálneho správania našich obyvateľov. Z ich výskumu vyplynulo, že medzi najčastejšie proenvironmentálne správanie našich obyvateľov patrí šetrenie energie a vody a snaha vytvárať menej odpadu (74 percent), zatiaľ čo len 21 percent vzorky sa snaží upraviť svoj jedálny lístok a konzumovať menej mäsa a živočíšnych produktov. „Je dôležité si uvedomiť, že aj keď zmena správania jedného človeka nemusí vyzerať významne, ak sa zapojíme všetci, môžeme prispieť aj k veľkým zmenám, vrátane klimatických politík, napríklad ich verejnou podporou či aktívnym prístupom,“ podotýka Jakub Šrol z Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied SAV, v. v. i.
Myslíme si, že robíme dosť
Jednou z najčastejšie pociťovaných psychologických bariér u opýtaných respondentov je tokenizmus – t. j. presvedčenie, že ak človek prijal jedno alebo dve jednoduché proenvironmentálne opatrenia, už urobil dosť a ďalšia zmena správania nie je potrebná. Do tejto kategórie spadá až 31 percent respondentov. Ľudia majú zároveň mylný dojem o tom, čo si o klimatickej zmene myslí ich okolie. Kým až 66 percent účastníkov výskumu uvádzalo, že považujú klimatickú zmenu za závažný problém, boli presvedčení, že rovnaký názor zdieľa len 46 percent Slovákov.
„Ak by sme ľuďom poskytli jasnejšiu spätnú väzbu o tom, že ich správanie môže prispieť k pozitívnej zmene a že väčšina ľudí na Slovensku vníma klimatickú zmenu rovnako vážne ako oni, mohlo by to viesť k väčšej ochote zapojiť sa do riešenia tejto krízy, čo sme sa rozhodli otestovať pomocou dvoch komunikačných intervencií,“ uvádza Beáta Sobotová z Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied SAV, v. v. i.
Prijali sme možnosť, urobiť viac
Výskum prebehol v dvoch vlnách zberov a zúčastnilo sa ho v prvom zbere (marec 2024) viac než 1800 a v druhom zbere (apríl 2024) viac než 1300 Slovákov a Sloveniek. Komunikačná stratégia, ktorá bola zameraná na zvyšovanie povedomia o negatívnych dôsledkoch klimatickej zmeny spolu s dôrazom na spätnú väzbu o tom, ako rôzne zmeny správania človeka dokážu prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy, priniesla povzbudivé výsledky. Prostredníctvom tejto komunikácie sa podarilo zvýšiť presvedčenie účastníkov, že ich správanie môže prispieť k ochrane životného prostredia a takisto znížiť viaceré z pociťovaných bariér. Výskum bol realizovaný v rámci projektu Psychologické bariéry environmentálneho správania a podpora klimatických politík na Slovensku, ktorý podporila Európska klimatická nadácia (číslo projektu G-2311–67279).
Ak vás tieto informácie zaujali, môžete si stiahnuť informačnú brožúru na stránke projektu.