Prvé ovocie a zelenina: Hrášok, jahody, čerešne

Na jar sa všetko prebúdza, rozkvitá, hýri farbami a záhrada začne prinášať úrodu. Medzi prvé vitamínové bomby patrí hrášok, jahody či čerešne.

, 18.05.2021 06:00
fresh ripe Berries photographed closeup... Foto:
debata (2)

Hrášok

Výživová a energetická hodnota 100 g hrášku: energetická hodnota (81 kcal), bielkoviny (6 g), sacharidy (13 g), tuky (0,44 g), vláknina (7 g)

Čerstvý zelený hrášok obsahuje veľa vitamínov, napríklad C, B1, B2, B3, B6, E, A, draslík a horčík vo veľkom množstve, ale aj minerály, ako je fosfor, vápnik, meď a železo. V hrnčeku plnom hrášku nájdeme 44 % dennej dávky vitamínu K, ktorý naše telo potrebuje pre správnu zrážanlivosť krvi a správnu funkciu pečene. Jesť by sme ho mali najmä čerstvý, vitamíny však doplníme, aj keď ho zmrazíme.

thumbnail var18-spargla jahody-4x Čítajte aj Špargľa a jahody – výborná kombinácia

Hrášková polievka s krupicovými haluškami

Foto: SHUTTERSTOCK
Pea soup in an orange plate with crackers

Čo treba: 200 g čerstvého hrášku, 300 g mrkvy, 1 cibuľu, 2 PL masla, soľ, korenie, vývar. Na krupicové halušky: 100 g detskej krupice, 1 vajce, soľ

Postup: Hrášok vylúpeme zo strukov. Očistíme karotku a nakrájame na tenké kolieska. Na masle orestujeme nasekanú cibuľu, pridáme hrášok s karotkou, posolíme, okoreníme, chvíľu restujeme a zalejeme vývarom. Varíme asi 10 minút. Medzitým dáme do misky vajce, krupicu, trochu soli, premiešame a lyžičkou vkladáme do polievky halušky. Povaríme približne 5 minút.

Ako ho mraziť:

Mrazíme vždy čerstvý mladý hrášok, ktorý by mal mať peknú zelenú farbu a mal by byť sladký. Vylúpeme ho a keďže obsahuje enzýmy, ktoré spôsobujú, že mení farbu a chuť, treba ho chvíľu blanšírovať vo vriacej vode (približne 1,5 minúty). Necháme ho vychladnúť v studenej vode, odkvapkať, dáme do vrecúšok na mrazenie a vložíme do mrazničky. Vydržať by mal 3 až 4 mesiace pri –12 °C, 10 až 12 mesiacov pri –18 °C a 15 až 18 mesiacov pri –24 °C.

Jahody

Výživová a energetická hodnota 100 g jahôd: energetická hodnota (42 kcal), bielkoviny (0,85 g), sacharidy (9 g), tuky (0,4 g), vláknina (2 g)

Jahody sú bohaté na množstvo vitamínov a minerálov. Obsahujú vitamíny skupiny B (B1, B2, B3, B5 a B6), ale aj vitamín C, E a A. Majú v sebe aj cholín a kyselinu listovú. Z minerálnych látok ponúkajú železo, draslík, horčík, zinok, síru a vápnik, fosfor, meď, mangán a selén. Obsahujú aj triesloviny, ktoré pôsobia protizápalovo a antibakteriálne, pomáhajú pri trávení. Mangán, ktorý obsahujú, vyživuje nervy a mozog.

Zázračná cvikla! Pomôže takmer na všetko... Čítajte aj Jej veličenstvo cvikla: Plná vitamínov a nenáročná

Jahodový džem

Foto: SHUTTERSTOCK
Glass jar and spoon with delicious strawberry jam on wooden table

Čo treba: 1 kg jahôd, kyselina citrónová (nemusí byť), 1 želírovací cukor, 1 kg kryštálového cukru, malé poháre

Postup: Očistené jahody dáme do hrnca a popučíme. Ak nechceme mať v džeme kusy ovocia, jahody rozmixujeme. Prisypeme cukor zmiešaný so želírovacím cukrom a za stáleho miešania privedieme do varu. Potom na miernom ohni, aby džem nepenil, varíme približne dve až tri minúty. Ak sa tvorí pena, môžeme ju odoberať lyžicou. Ak máme radi kyslejší džem, k cukru pridáme 1 až 2 lyžičky kyseliny citrónovej.

Tip: Ešte horúci džem nalejeme do čistých a suchých pohárov a dobre zatvoríme. Poháre otočíme dnom nahor a necháme tak približne 10 minút, potom ich otočíme späť a necháme úplne vychladnúť. Uložíme na tmavom a suchom mieste.

Ako ich mraziť:

Na mrazenie použijeme vyzreté a červené jahody. Mraziť môžeme viacerými spôsobmi. Jahody odstopkujeme a umyjeme ich v studenej vode. Na jeden kilogram jahôd použijeme 0,20 kg cukru a plníme do nádob. Druhý spôsob je, že v 0,6 litri vody rozpustíme 0,4 kg cukru, jahody vložíme do nádob, zalejeme ich cukrovým nálevom a mrazíme. V mrazničke by mali vydržať 2 až 4 mesiace pri –12 °C, 10 až 12 mesiacov pri –18 °C a 15 až 18 mesiacov pri –24 °C.

Čerešne

Výživová a energetická hodnota 100 g čerešní: energetická hodnota (65 kcal), bielkoviny (0,91 g), sacharidy (14 g), tuky (0,41 g), vláknina (2 g)

Čerešne sú zásobárňou vitamínov a minerálov, najmä draslíka, horčíka, vápnika, zinku, železa a kremíka. Z vitamínov to je najmä vítamín C, B, E. Sú výborným antioxidantom, bojujú proti voľným radikálom v tele. Jesť ich môžu aj ľudia, ktorí chcú schudnúť, sú vhodné aj pre diabetikov. Vláknina, ktorú čerešne obsahujú, vraj pomáha v prevencii vzniku rakoviny hrubého čreva.

medovka lekárska Čítajte aj Medovka a stévia. V čom je ich moc?

Makový koláč s čerešňami

Foto: SHUTTERSTOCK
Cherry poppy seed cake dusted with powdered sugar on a wooden table

Čo treba: 400 g čerešní, 200 g hladkej múky, 100 g mletého maku, 220 g cukru, 150 g masla, 150 g bieleho jogurtu, 3 vajcia, kypriaci prášok, citrónovú kôru. Na mrveničku: 250 g mandľových sušienok, 150 g hrubej múky, 70 g cukru, 150 g masla

Postup: Čerešne prevaríme s cukrom a necháme vychladnúť. V mise premiešame múku s makom a kypriacim práškom. Pridáme cukor, vajcia, jogurt, maslo a kôru z jedného citróna. Poriadne premiešame, cesto nalejeme do tortovej formy vyloženej papierom na pečenie. Na cesto naukladáme čerešne a posypeme mrveničkou. Pečieme približne 50 minút v rúre predhriatej na 180 °C.

Ako ich mraziť:

Čerešne umyjeme, vykôstkujeme a pripravíme cukrový nálev (300 g cukru rozpustíme v 0,7 litri vody). Čerešne zalejeme nálevom, plníme ich do nádob a mrazíme. Ovocie by nám v mrazničke malo bez problémov vydržať 2 až 4 mesiace pri –12 °C, 10 až 12 mesiacov pri –18 °C a 15 až 18 mesiacov pri –24 °C.

Osviežujúca letná polievka z čerešní
2 debata chyba
Viac na túto tému: #úroda #záhrada #zber #recepty #jahody #polievka #hrášok #čerešne
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Kalendár záhradkára
január február marec
apríl máj jún
júl august september
október november december