Šípky sú vraj citróny severu, tak načo kupovať vitamín C?

Voľakedy patril k jeseni neodmysliteľne aj zber šípok, teraz to už robí málokto. Aj keď v posledných rokoch zberačov pribúda. Na slnečných miestach je ale aj tak šípok stále dostatok. Zaujímavé je, že šípkam neprekáža zhoršujúce sa jesenné počasie, práve naopak. Čím neskôr ich oberáte, tým sú sladšie.

25.09.2021 06:00
šípky Foto:

Hovorí sa, že by sa mali oberať po prvých mrazíkoch, ale v princípe sú vhodné na zber už koncom septembra. Možno ich oberať aj v zime, dokonca aj na jar, ak teda nejaké na kríkoch zostanú. Šípok je veľa typov, keďže ide vlastne o plody rôznych odrôd ruží. Podľa toho sú menšie alebo väčšie, podlhovasté alebo okrúhlejšie. Či sú dozreté, zistíme podľa toho, že idú ľahko odtrhnúť a mali by sa dať aj mierne stlačiť.

Šípky obsahujú viac vitamínov a vlákniny ako ktorékoľvek iné ovocie. Sto gramov šípok hravo prekoná umelé výživové doplnky z lekárne.

Šípkový čaj je večná klasika

Manipulácia so šípkami je náročná na čas, preto je najjednoduchšie ich usušiť, podrviť a používať na čaj. Pri ňom treba mať na pamäti, že šípky treba najprv zaliať na pár hodín vodou (najlepšie ráno, ak chceme piť čaj večer, alebo večer na ráno) a až potom ho dať variť. Ak sa vám chce so šípkami „babrať“, teda čistiť ich a pasírovať, nie je to určite stratený čas. Výsledok stojí za to. Napríklad vo forme marmelády, omáčok alebo polotovaru, ktorý možno použiť neskôr. Ak si predstavujete, že každú šípku treba rozpoliť a zrnká vyškrabať – nebojte sa, nie je to tak. Očistené šípky treba uvariť v dostatočnom množstve vody a potom ich v nej rozmixovať ponorným mixérom. Mixér zrnká nepoškodí, ani zrnká mixér. Zmes potom treba „len“ prepasírovať. Len sme dali do úvodzoviek, lebo pasírovanie je tiež časovo náročné. Ale určite nie tak ako vyberanie zrniek z plodov.

kučeravý kel Čítajte aj Vápnika má ako mlieko, vypražiť sa dá ako rezeň: tak prečo nejeme viac kelu?

Na sladko alebo na slano, stačí si vybrať

Zo zmesi možno urobiť marmeládu alebo omáčku, ktorá je výborná k tmavému mäsu: divine, kačacine, hovädzine. Stačí opražiť na masle cibuľku, zaliať červeným vínom alebo madeirou, pridať šípkovú zmes, dochutiť a premiešať. Podľa chuti možno pridať aj kyslú smotanu a desať minút povariť. Šípkovú zmes možno tiež naplniť do sterilizovaných pohárov a dať zasterilizovať na neskoršie použitie.

Vitamín C rastie na lúke a je zadarmo

Toto všetko sa určite oplatí robiť, lebo šípky sú doslova „superzdravé“. Obsahujú viac vitamínov a vlákniny ako akékoľvek iné ovocie. V sto gramoch je priemerne 1 500 miligramov vitamínu C, niektoré odrody ho majú až 5 000 miligramov na sto gramov. Neprekonateľné sú aj čo sa týka obsahu vitamínu A. V sto gramoch ho je 800 mikrogramov, čo je odporúčaná priemerná denná spotreba dospelej ženy (muži ho potrebujú o 20 percent viac). Vitamín A je potrebný na to, aby sme mali zdravú pokožku, sliznice aj zrak. Okrem toho podporuje obnovu buniek.

mirabelky Čítajte aj Prečo sú mirabelky zdravé a kedy sa z nich priberá

Výpočet prínosov sa ešte nekončí

Šípky obsahujú aj veľa vitamínu B1 a B2, minerálnych látok, éterických olejov a pektínu. Najmä ten sa stará o to, že už 50 gramov šípok pokryje odporúčanú dennú spotrebu vlákniny, ktorá je dôležitá pre bezproblémové trávenie a vylučovanie. Tiež obsahujú veľa lykopénu, čo je antioxidant, ktorý má protirakovinové účinky. Podľa jednej fínskej štúdie pôsobí aj ako ochrana ciev a srdca. Kto ho má v tele veľa, má nižšie riziko, že dostane infarkt.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zber #vitamín C #šípky #jeseň
Kalendár záhradkára
január február marec
apríl máj jún
júl august september
október november december