"Zariadenia treba skontrolovať vizuálne, aby sa zistili povrchové poškodenia, ale aj rôznymi prístrojmi, ktoré odhalia skryté chyby. Tie nie je možné identifikovať pohľadom,“ hovorí Michal Kolimár zo skupiny spoločností PPA Controll. Majitelia solárnych panelov musia osloviť licencovaného servisného technika, aby po zime všetko skontroloval. Dôležité je to kvôli záruke, ale aj kvôli zachovaniu efektivity tohto zdroja energie.
Kde urobili výrobcovia chybu?
Na kremíkových fotovoltických paneloch sa najčastejšie vyskytujú úplne iné chyby, než si myslia laici. Nie je to prasknutie skla a následné zatečenie vody, ale prerušenie prepojov medzi jednotlivými článkami a degradácia materiálu zadnej vrstvy panelov. „Sklo, ktoré sa na výrobu panelov používa, je kalené, a teda dostatočne tvrdé. Ak sa náhodou aj stane, že niektorý panel popraská, silikónová vrstva drží sklo na svojom mieste a neumožní vniknutie vody,“ vysvetľuje Michal Kolimár. Kvalite zadnej bielej vrstvy fotovoltického panela zrejme mnohí výrobcovia pred rokmi nevenovali náležitú pozornosť. Až 14 percent inštalovaných panelov vykazuje degradáciu zadnej vrstvy už pred desiatym rokom životnosti. Na šikmých strechách je tento problém ešte výraznejší.
Čítajte aj Ako sa dá bohato zazelenať aj ten najmenší balkónPanely si zaslúžia odbornú pozornosť
Poškodené panely stále vyrábajú elektrinu, no až vtedy, keď zadná stena uschne. Výroba energie sa z roka na rok znižuje a pokiaľ majiteľ nemá odborného prevádzkovateľa, všimne si poruchu až o niekoľko rokov, keď mu klesne výroba elektriny dokonca až o 50 percent. Servisný technik kontroluje všetko a postupuje pri tom podľa presného manuálu. Posudzujú výrobu elektriny od dopadajúceho slnka až po vývody do siete. „Treba si uvedomiť, že tieto zariadenia pracujú v daždi, prachu aj mraze tisíce hodín za rok, preto si zaslúžia náležitú pozornosť,“ dodáva odborník.